Föredrag online: Regionen som försvann?

Published 26 November 2020
Photo of the Öresundsbron

Det började så fint. Inför Öresundsbrons byggande var optimismen hög både bland politiker, forskare och hos allmänheten. Danmark och Sverige skulle mötas och integreras, och Öresundsbron skulle upplösa gränserna mellan oss. 20 år senare är visionerna väsentligt blekare, medan gränsen står stark. Vad var det som hände? Och kan vi göra något åt det?

Anders Linde-Laursen är professor i etnologi och dekan för Fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet. Linde-Laursen har de senaste 25 åren fokuserat på hur identiteter formas i moderna samhällen, bland annat med fokus på Öresundsregionen. Hör Anders Linde-Laursen ge sina svar på om, hur och varför regionen försvann!

När: Kl. 18.30-19.30 tisdag den 1 december 2020

Var: Föredraget hålls på Zoom: https://lu-se.zoom.us/j/68590231371 Du behöver inte ladda ner något program för att se föredraget, utan det öppnas i din webbläsare.

Hur: Föredraget är gratis och öppet för allmänheten. Du behöver inte registrera dig i förväg.

Kontakt: mia.krokstadecors.luse