Erik Höök
Lördag (Saturday), 14:50 - 15:20, H135a
Affiliering (affiliation): Chef för Strindbergsmuseet i Stockholm
Abstract
“Nytt ska det vara! Nytt!: Strindberg och framtidens musik”
I sin essä Nya Konstformer! Eller Slumpen i det konstnärliga skapandet funderar Strindberg över hur framtidens musik kan låta. Samtidigt förkastar han vedertagen musiklära och vill slunga den över bord.
Strindbergs maning att det ska vara ”nytt” hör samman med ett moraliskt krav på originalitet och äkthet, i kontrast till det uttänkta, det kalkylerade och det inte upplevda. År 1860 hade Richard Wagner publicerat en broschyr med titeln Framtidens musik - Zukunftmusik. Där uttryckte han sin uppfattning att det inte räckte för att musik bara var samtida – zeitgenössisch; den var tvungen att vara framåtsyftande och liksom innesluta ett meddelande från framtiden.
Den här besattheten av Framtiden hade sina rötter hos Hegel, men också hos Ludwig Feuerbach. Enligt Hegels historiesyn motiveras mänskliga händelser av dialektikens ständigt framåtriktade logik. Feuerbach menade i sin tur att utvecklingen inte bara är en utveckling av det förflutna; den är bättre.
Som vi ska se har den tanken överlevt i synen på musik långt in i vår tid.
Om (about):
Erik Höök är chef för Strindbergsmuseet i Stockholm. Han har skrivit flera artiklar om Strindberg och musik, bl. a. i boken Vänner och fiender. Människor runt Strindberg Han har även varit producent på Musikradion. Tillsammans med Stefan Bohman producerade han radioserien “Strindberg och musiken för Musikmagasinet” i radions P2. Höök är styrelseledamot Filharmonikernas vänner. Han har studerat musikvetenskap och litteraturvetenskap vid Lunds universitet.